abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63820718

Ik ben een aanhanger van de visie van de politiek filosoof John Gray. In grote lijnen bestaat die visie er uit dat de hoop op een daadwerkelijke vooruitgang in de menselijke beschaving niets anders is dan een utopische illusie. De mens, zo stelt Gray, is door zijn eigen natuur niet in staat vooruitgang te continueren waarbij het stap voor stap voor alle mensen beter wordt. Gedurende een beperkte periode is dat mogelijk, maar het zal vroeg of laat leiden tot een einde en hetgeen tot op dat moment is opgebouwd zal als een kaartenhuis in elkaar storten. Vanaf dat punt zal alles zich herhalen, fundamenteel op dezelfde wijze. Ieder geloof in eeuwigdurende vooruitgang en verbetering dient te worden opgegeven. De mens is de vijand van zijn eigen idealen.

Tot zover het eerste gedeelte in de aanloop naar de stelling die ik wil opwerpen. De agressieve menselijke natuur, hevig op zoek naar machtsmaximalisatie, gaat niet zelden vergezeld met allerlei machtsmiddelen. Dat zijn bijvoorbeeld connecties, formele posities, imago, maar ook wapens en technologie. De partij die beschikt over de meest machtige machtsmiddelen zal de andere partij overheersen. Dit is altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven (zie de eerste alinea). Het fundament van dit mechanisme blijft ongewijzigd, maar wat daarentegen wel met het voortschrijden van de tijd verandert is de impact die machtsmiddelen hebben; in het bijzonder: wapens en technologie. Vroeger bestonden deze uit stenen, zwaarden, pijl en boog en katapulten. Later deden geweren, gevechtsvliegtuigen en tanks hun intrede. En toen was er opeens de atoombom die pas echt serious damage kon aanrichten. En de tijd heeft sedertdien niet stil gestaan. De machtsmiddelen zijn nog altijd volop in ontwikkeling en deze inzetten met de bedoeling om een andere partij neer te halen, op de knieën te brengen of zelfs uit te roeien zal leiden tot catastrofale gevolgen voor de wereld als geheel.

Goed, wat zien wij hier resumerend zich voltrekken? We zien hier een menselijke natuur die fundamenteel nooit zal veranderen. Deze menselijke natuur is in de kern agressief en is altijd op zoek naar uitbreiding van macht, naar overheersing van anderen. De machtsmiddelen die de mens tot zijn beschikking heeft worden steeds krachtiger. Mijn vraag is nu: wanneer zal het moment daar zijn dat de combinatie van deze menselijke natuur met de ontwikkeling van machtige wapens en technologie leidt tot de ondergang van een soort die ironisch genoeg zich juist zo gedraagt uit een drang om te overleven?

Laat ik het poneren als een stelling in de vorm van een vergelijking:

Menselijke natuur + wapens en technologie = ondergang
pi_63820807
Of en wanneer dat moment er komt is niet te voorspellen. Ergens in de komende 100 jaar lijkt me een redelijke gooi.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_63820812
quote:
Op zondag 7 december 2008 11:55 schreef servus_universitas het volgende:
Menselijke natuur (Pleonasme) + wapens en technologie = ondergang
Er valt niet uit te sluiten dat de schepping destijds door technology is mogelijk gemaakt.

En technology (ic) is van zand gemaakt. Natuurlijker kan bijna niet.

En de ondergang van de mensheid zal er niet komen, maar het zal niet slecht zijn als de wereld een keertje radicaal op nieuw geordend wordt, want het is een bende hier op aarde.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_63820822
quote:
Op zondag 7 december 2008 12:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Of en wanneer dat moment er komt is niet te voorspellen. Ergens in de komende 100 jaar lijkt me een redelijke gooi.
Maar in principe ben je het met mij eens dat het een illusie is te denken dat er ooit een situatie zal ontstaan waarin de wereld tot 'rust' gekomen is? Met andere woorden: je bent het met mij eens dat het einde onvermijdelijk is?
pi_63820845
@JohnDope

Leg mij eens uit waarom 'menselijke natuur' een pleonasme is, als je wilt.
pi_63820859
Het probleem is dat mensen altijd denken slimmer of beter te kunnen zijn dan een ander.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_63820878
quote:
Op zondag 7 december 2008 12:03 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Maar in principe ben je het met mij eens dat het een illusie is te denken dat er ooit een situatie zal ontstaan waarin de wereld tot 'rust' gekomen is? Met andere woorden: je bent het met mij eens dat het einde onvermijdelijk is?
Ik denk niet dat het onvermijdelijk is maar met voortschrijdende technologie wordt de kans groter dat er door opzet of ongeluk iets gebeurt waardoor de beschaving instort, de mens uitsterft of zelfs de hele planeet vernietigd wordt.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_63820903
quote:
Op zondag 7 december 2008 12:05 schreef servus_universitas het volgende:
@JohnDope

Leg mij eens uit waarom 'menselijke natuur' een pleonasme is, als je wilt.
De mens is een onderdeel van de natuur.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_63820917
Verkapt conservatisme rules topic

Misantropen zijn het.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 7 december 2008 @ 12:13:27 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_63820972
Och gezien ik liever in het nu leef dan in de oertijd dus vooruitgang is zeker iets goeds te noemen.

Dat mensen geen onfeilbare wezens zijn is ook al lang bekend. Het is dus vertstandig om een beetje uit te kijken. En ik denk dat dat voldoende gebeurt dus al die doemdenkscenario's daar geloof ik niet in.
pi_63820995
Het mensenlijk gedrag wordt grotendeels bepaald door de omgeving, opvoeding en manier van leven.
We leven nu in een wereld waarin competetief gedrag beloond wordt. Daardoor bestaat er op ieder niveau een gevecht om macht. En op het hoogste niveau kan dat geconditioneerde wereldbeeld wel eens leiden tot nare gevolgen inderdaad.

Het is niet zo dat mensen vanuit hun natuur zo zijn. Persoonlijk wil ik het beste voor alle mensen, dat zou dan compleet tegenstrijdig zijn met mijn natuur maar dat is niet zo. Het is juist natuurlijker om altruïstisch te zijn tegenover anderen, iets wat evolutionair gezien handig was om in onze "natuur" te krijgen.
Vooral het monetaire(geld) systeem en religie is de bron van veel strijd om macht.

Bekijk als je wilt Zeitgeist maar eens en lees een boek van Richard Dawkins als je meer inzicht wilt krijgen in hoe dingen echt werken.
  zondag 7 december 2008 @ 12:14:52 #12
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_63820996
quote:
Op zondag 7 december 2008 12:08 schreef JohnDope het volgende:

[..]

De mens is een onderdeel van de natuur.
Dat klopt en de menselijke natuur is een onderdeel van de mens. Het is een aspect van de mens en daar gaat deze topic over: de aard van de mens, het gedrag van de mens. Deze topic gaat niet over de fysieke bouw van het menselijk lichaam bijvoorbeeld.
pi_63821003
quote:
Op zondag 7 december 2008 12:13 schreef Hexagon het volgende:
Och gezien ik liever in het nu leef dan in de oertijd dus vooruitgang is zeker iets goeds te noemen.
We zitten nu ongeveer in het spannendste tijdperk.
pi_63821110
quote:
Op zondag 7 december 2008 12:14 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Dat klopt en de menselijke natuur is een onderdeel van de mens. Het is een aspect van de mens en daar gaat deze topic over: de aard van de mens, het gedrag van de mens. Deze topic gaat niet over de fysieke bouw van het menselijk lichaam bijvoorbeeld.
Het is zoals het is, als bijvoorbeeld de mens van nature lief en sociaal was geweest, hadden er geen wetten en rechtbanken hoeven zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door JohnDope op 07-12-2008 12:30:53 ]
pi_63821268
Goed topic, jammer dat er zoveel onzinreacties op komen.
Ik denk idd dat je niet zomaar kunt stellen dat er continue vooruitgang van zaken is.
Echter, het is paradoxaal, maar eigenlijk heeft de atoombom ook een hoop vrede gebracht.
Ik denk dat de aanwezigheid van kernwapens heeft gezorgd voor een angst en daarmee juist een stabiliteit onder landen. Daarmee is het echter nog niet goed gepraat.

De reden dat het gebruik van deze wapens eigenlijk onrechtmatig is, is dat onschuldigen opdraaien voor andermans falen. Oorlogen bestaan niet tussen een blauw legertje gelijkgestemden vs. een rood legertje gelijkgestemden, maar tussen volkeren die onderworpen zijn aan hun leiders. De Japanners bijv. werden slachtoffer van hun eigen gewelddadige keizer. De Amerikanen betaalden op 9/11 de prijs voor jarenlange interventie in het Midden-Oosten, waar ook daar weer onschuldige burgers platgebombardeerd werden in de strijd tegen een groep radicale individuen.

Toch wijs ik technologische vooruitgang niet af, immers kunnen we niet vergeten hoeveel armoede, honger, en juist daaropvolgende conflicten zijn voorkomen doordat mensen dmv vooruitgang op vreedzame wijze in hun levensbehoeften konden voorzien.

Ik denk dat het grootste gevaar de macht van de staat is. De reden daarvoor is dat de 'staat' geen individu is. De staat is een groep individuen die kan parasiteren op haar volk.
Natuurlijk kun je stellen dat elk volk de regering krijgt die zij verdient, maar dat is ten dele slechts waar. Veel mensen houden zich niet bezig met politiek, en zelfs al zou je dat doen, is er nog geen enkele garantie dat je je zin krijgt natuurlijk.
De staat kan dus, itt particulieren, anderen laten opdraaien voor eigen falen en is daarmee veel sneller geneigd toe te geven aan haar wil tot macht.
  zondag 7 december 2008 @ 12:36:15 #16
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_63821359
quote:
Op zondag 7 december 2008 12:14 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Jij wil het gedrag van dieren buiten de natuur plaatsen om een punt te kunnen maken?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_63821659
No shit.
kaasboer
  zondag 7 december 2008 @ 12:52:43 #18
212757 Fajarowicz
1.d4 pf6 2.c4 e5!
pi_63821703
De menselijke natuur is niet gelijk aan vergelding.
  zondag 7 december 2008 @ 13:29:33 #19
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_63822476
POL -> WFL
Géén kloon van tvlxd!
pi_63825585
ondergang klinkt zo negatief.
het is gewoon 'gang'. ik zie het probleem niet eigenlijk.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zondag 7 december 2008 @ 20:32:49 #21
229352 Baasvaak.
I who have nothing
pi_63832334
quote:
De partij die beschikt over de meest machtige machtsmiddelen zal de andere partij overheersen. Dit is altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven (zie de eerste alinea).
Het gaat mij vooral om deze zin. Denk jij niet dat de overheersende partij (=dus machtigste) de lakens uitdeelt? Deze overheersende partij zal dus geen massavernietiging bij de vijand gedogen en dit voortijdig al uitschakelen. (Zie Amerika)
Of zie ik nu iets over het hoofd? Totale ondergang van de mens blijft dus uit, maar natuurlijk is het uitschakelen op kleiner niveau van de vijand een feit.
I've known for many years that I would turn to rust
I find a reason for another breath
Before my return to dust
I become one with science and mathematic and the rising of the sun
pi_63844954
Ik denk dat er geen "menselijke aard" bestaat. Mensen gedragen zich in verschillende omstandigheden anders. Het is daarom ook niet de menselijke natuur die de drijvende kracht is achter de ontwikkelingen, het zijn menselijke keuzes gemaakt in bepaalde omstandigheden.

Juist mensen die denken dat ze een (egocentrische) aard hebben, geloven niet meer in verandering, want ze zien enkel dezelfde, onveranderlijke mensen. Ze gaan dan voorbij aan het inzicht dat niet alleen onze genetische basis, maar ook onze ideeën en ons gedrag contingent en veranderlijk zijn.

De maatschappelijke structuren waartussen we ons bewegen en de overtuigingen waarmee wij opgezadeld zijn, bepalen voor een groot deel in welke banen onze verlangens geleid worden. Het perspectief waardoor wij naar de werkelijkheid kijken bepaalt hoe wij in het leven staan. Overigens kun je hier invloed op uitoefenen door meer bewustwording van jezelf en de maatschappij waarin je leeft.
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
  maandag 8 december 2008 @ 15:04:02 #23
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63851853
quote:
[ afbeelding ]

Ik ben een aanhanger van de visie van de politiek filosoof John Gray. In grote lijnen bestaat die visie er uit dat de hoop op een daadwerkelijke vooruitgang in de menselijke beschaving niets anders is dan een utopische illusie.
Grappig, een visie dat al eeuwenlang onjuist blijkt en dan toch nog nieuwe aanhangers trekt
Is dit niet iets meer voor TRU? "Het einde van de wereld is nabij!"
  maandag 15 december 2008 @ 00:01:00 #24
198904 Tizitl
Militant pacifist
pi_64019971
quote:
Op zondag 7 december 2008 12:02 schreef JohnDope het volgende:

[..]

En de ondergang van de mensheid zal er niet komen, maar het zal niet slecht zijn als de wereld een keertje radicaal op nieuw geordend wordt, want het is een bende hier op aarde.
Och alles is eindig, uiteindelijk ook de mensheid. Als er een keer een iets te grote steen tegen onze bol aanknalt of iets dergelijks kan het zomaar gebeurd zijn.

Verder denk ik wel dat de mensheid de neiging heeft technologische vooruitgang met een groter vermogen tot zelfdestructie te combineren. Ik ben echter niet van mening dat dit onafwendbaar hoeft te zijn mits dit ook gepaard gaat met grotere controle op degenen die dergelijke wapens bezitten. De mens heeft namelijk nogal de neiging om zich bij gebrek aan controle of tegenslag zich steeds roekelozer te gaan gedragen.
  maandag 15 december 2008 @ 20:00:59 #25
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_64038908
Een paar punten:

- We zijn nu al een kleine 10.000 jaar bezig aan onze zelfverbetering. Iedere keer komen we weer met een nieuwe efficientieslag om een stabielere leefwereld te maken. Van taal naar landbouw naar ijzersmelten naar boekdrukkunst naar industrie naar computersystemen.

- Je zorgen maken over een fall-out of iets dergelijks is echt zoooo 80's.

- Ik geloof er wel in dat wij voordat er een rots op deze planeet gaat knallen we allang kolonien hebben op mars en wellicht beond.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')